Raad van State beoordeelt 'laadpalenoorlog' op De Hackelaar | Muidernieuws
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227070&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=muidernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=139" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Foto: Stockfoto

Raad van State beoordeelt 'laadpalenoorlog' op De Hackelaar

DEN HAAG – Hoe moeten de beschikbare locaties voor laadpalen voor elektrische auto's worden verdeeld? De regels daarvoor zijn blijkbaar allerminst duidelijk. Zo bleek woensdag tijdens een zitting bij de Raad van State. De Raad vroeg de advocaat van het ministerie van Infrastructuur het hemd van het lijf om te kunnen begrijpen of de regels wel deugen en of ze goed zijn toegepast bij het verlenen van vergunningen.

Aanleiding voor dit juridische onderzoek is het hoger beroep van Fastned, de snelgroeiende exploitant van elektrische laadstations. Volgens Fastned maakt de minister zich schuldig aan bevoordeling van de gevestigde tankstations. Die hadden eerst geen interesse in een laadstation op hun verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse wegen. Maar enkele bedrijven zoals Fastned zagen er wel brood in.

Fastned woest
Na dit pionierswerk hebben de tankstations nu toch ook wel belangstelling voor laadpalen als aanvulling op hun verkoop van brandstoffen. En dat is tegen het zere been van Fastned. De verleende vergunning voor het Shell-tankstation op verzorgingsplaats De Hackelaar bij Muiden maakte Fastned woest.

Niet alleen is er nu een nieuwe concurrent bij, maar ook een concurrent die wordt bevoordeeld door de minister. Terwijl laadpaal-exploitanten moeten loten voor een plek, krijgen bestaande tankstations veel makkelijker een vergunning als aanvulling op hun aanbod van brandstoffen. Volgens de advocaat van Fastned is dat concurreren op een ongelijk speelveld. Hij maakte daarom bij de Raad bezwaar tegen de verleende vergunning voor het Shell-tankstation.

Eerder bezwaar afgewezen
De Amsterdamse rechtbank wees eerder het bezwaar af. Volgens de rechtbank laten de regels toe dat ook bestaande tankstations als aanvulling laadpalen plaatsen. Fastned is het daar niet mee eens. De advocaat van Fastned stelt dat de minister onterecht de regels is gaan veranderen toen de tankstations ook belangstelling begonnen te krijgen voor laadpalen.

Twee exploitanten mag niet
Opmerkelijk is wel dat de minister niet toelaat dat twee exploitanten van alleen laadpalen op dezelfde locatie actief zijn. Maar één exploitant van laadpalen en een tankstation met eigen laadpalen op dezelfde plek is wel mogelijk. Hoewel ook in dat geval sprake is van twee exploitanten van laadpalen.

Inmiddels is dat ook het geval op De Hackelaar. De minister heeft nu ook besloten om Fastned een vergunning te geven voor laadpalen op die verzorgingsplaats. Definitief is die vergunning overigens nog niet. De rechtbank moet er nog naar kijken na bezwaren van het Shell-tankstation, die dus terugslaat.

De Raad van State buigt zich intussen over de regels. De uitspraak volgt binnen enkele maanden.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227070&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=muidernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=139" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227073&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=muidernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=139" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>