Pieter Tolsma uit Naarden zet alles opzij voor de Bridgestone World Solar Challenge | Muidernieuws
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227070&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=muidernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=139" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Pieter bij de zonneauto NunaX
Pieter bij de zonneauto NunaX (Foto: Hans-Peter van Velthoven)

Pieter Tolsma uit Naarden zet alles opzij voor de Bridgestone World Solar Challenge

  Natuur en Milieu

NAARDEN - Studenten van de TU Delft doen dit jaar weer mee aan Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Naarder Pieter Tolsma is een van hen.

Pieter Tolsma is 21 jaar en heeft zijn studie computerscience in Delft een jaar on hold gezet. Sinds augustus vorig jaar maakt hij deel uit van het Vattenfall Solar Team. Over drie weken vertrekt hij met zijn team naar Australië. Daar doen ze mee aan de race op 13 oktober van Darwin naar Adelaide. Ze racen met de door hen zelf ontwikkelde en gebouwde zonneauto NunaX.

Team
"Een unieke kans", aldus de student. Hij had zich aangemeld voor het Solar Team, was door de strenge selectie gekomen en zet nu alles opzij voor deze jongensdroom. In Delft zijn dertien studententeams, waarvan het Solar Team een van de populairste teams is. Een van de andere teams bouwt een raket. Het team waar Pieter deel van uitmaakt bestaat uit twaalf jongens en vier meiden, elk met hun eigen specialisme. Als software-engineer is hij in het team verantwoordelijk voor alle software die in de NunaXe draait, maar daarnaast houdt hij zich ook bezig met de logistiek en het zonnepaneel. Voor het vertrek naar Australië moet er nog wel wat werk verzet worden, maar de zonneauto heeft de eerste testen goed doorstaan.

Spannend
"De auto rijdt al harder dan honderd kilometer per uur", aldus een enthousiaste Pieter. Maar hij erkent dat het, met nog maar drie weken te gaan totdat ze vertrekken naar Down Under, wel spannend wordt. "Het wordt krap, waarschijnlijk moeten we een aantal nachten doorwerken." Maar als student is hij dat wel gewend. "Bovendien is iedereen in het team supergemotiveerd."

Dwars door Australië
In totaal doen er 27 teams uit verschillende landen mee. Pieter verwacht dat ze zo'n 4,5 dag onderweg zijn. De NunaX wordt begeleid door een heel konvooi. Naast de 16 teamleden zijn er nog 24 extra man mee. Slapen doen ze langs de weg in tentjes. De NunaX zelf wordt bemand door drie coureurs, leden van het team. Vervolgens is er een auto die voor de NunaX rijdt en één die er achteraan rijdt. Pieter bemant samen met een ander teamlid en twee man uit eerdere teams de voorste auto. Zij letten op de kuilen en andere obstakels op de weg. De auto achter de NunaX, de zogenaamde missioncontrolauto, verzamelt allerlei data.

Gezondheid
Het team van de zonneauto NunaX wordt bijgestaan door teammanager Marc Lammers. "Die hamert erg op gezondheid", bekent Pieter. Pieter vertelt dat er in het verleden wel studenten in een burn-out zijn beland. Daar is van geleerd en de onderlinge 'controle' is groot. Het is de tiende auto van Delftse makelij. Dit jaar is de auto niet alleen lichter en efficiënter, maar heeft ook een geheim wapen: de auto is zó gebouwd dat de wind zorgt voor extra snelheid.

concurrentie
De studenten hopen met hun NunaX voor de achtste keer de wereldtitel binnen te slepen. "Maar we hebben grote concurrenten: Japan, Amerika en ook de Belgen zijn sterk dit jaar."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227070&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=muidernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=139" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227073&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=muidernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=139" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>